X
Периодика

Грузия. Искусство для архитектуры

%d0%b3%d1%80

В то время как здания в стиле советского модернизма, расположенные в Грузии, являются признанными архитектурными достопримечательностями уже на протяжении нескольких десятилетий, примеры монументального искусства тех времен всё еще ждут того часа, когда широкая аудитория откроет их для себя и оценит по достоинству. Яркие, изумительные мозаики, украшающие многие здания, являются полноценными произведениями искусства, и в то же время – неотъемлемой частью архитектуры: они были призваны указывать на предназначение здания, определяли структуру его фасада или полностью покрывали его. В книге впервые задокументированы эти уникальные фрагменты советской истории искусства с указанием их точного географического положения. При помощи ярких фотографий и детальных описаний Нини Палавандишвили и Лена Пренц надеются привлечь внимание публики к художественному наследию. Они указывают на необходимость защищать и сохранять эти произведения искусства, которые представляют собой гораздо больше, чем просто элементы государственной пропаганды.

Об авторах:

Нини Палавандишвили – куратор и графический дизайнер. Изучала коммуникацию в социальном и экономическом контексте в Берлине; работает в Грузии, участвует в международных проектах, посвященных советскому наследию.

Лена Пренц – историк искусства и куратор. Училась в Минске и Берлине. Исследовательские интересы: история архитектуры, искусство и культура Восточной Европы в эпоху социализма.

1

Книга посвящена современным и эффективным подходам к обновлению городов. Рассмотренные методы подразумевают глубокое понимание потребностей жителей, исторического контекста, традиций прошлого и грамотное включение новой соразмерной человеку архитектуры в существующую среду.

Исследование берет свое начало в европейской традиции плотной застройки. Основное внимание уделяется пространственным отношениям, распространенным моделям развития городов, принципам создания доступной среды и усовершенствованию общественных пространств: словом, всем тем элементам, которые обогащают жизнь городских сообществ. Эта книга — профессиональное руководство, которое предлагает практические примеры гуманных преобразований пространства, основанные на опыте крупных европейских городов. Главы структурированы по «инструментам», которые помогут градостроителям и архитекторам соотнести изложенные концепции с конкретными условиями и воплотить их в жизнь.

199_1024x1024

Smiljan Radić Clarke (Santiago de Chile, 1965) graduated from the Catholic University of Chile’s School of Architecture in 1989 and undertook further studies at the Istituto Universitario di Architettura di Venezia, Italy. He opened his own architecture firm in Santiago de Chile in 1995.

He was selected as the best architect under 35 by the College of Architects of Chile in 2001; he was given the Architectural Record’s Design Vanguard award in 2008; named honorary member of the American Institute of Architects, USA, in 2009; in 2013, 2015 and 2018 he obtained the award for best Chilean Building, by Universidad Mayor, Chile; in 2015, the Oris Award, Croatia; in 2018 the Theater Bio Bio was nominated as one of the best building by Architectural Record´s Design Vanguard and in 2018 he obtained he Arnold W. Brunner Memorial Prize of the American Academy of Arts and Letters, USA.

Smiljan Radić is the president of Fundación de Arquitectura Frágil. The aim of the foundation is to promote the study and dissemination of experimental architecture or that of an improbable reality, where the boundaries of architecture are blurred.

He currently lives and works in Chile, always in close collaboration with the sculptor Marcela Correa.
detail_d_5_2019_500

Ramps, Stairs, Corridors

Access areas usually have a clearly defined function: they lead people from A to B and provide orientation. But sometimes ramps, staircases and corridors acquire qualities that go beyond this intended use to add further layers of meaning. Instead of leading straight to the goal, in such cases the path itself becomes more the focus of attention. It becomes independent, even though it can never fully detach itself from its intended use.

The documentations in our May issue present exemplary p rojects whose architecture activates access areas, giving them additional qualities beyond pure function. We show staircases that lend urban edifices a distinctive look by aesthetically connecting old and new in renovations, or which contribute to striking interiors with their sculptural appearance. Our essay examines the ramp as a type of access zone, providing historical and contemporary architectural references. Our technology feature on elevator concepts rounds out the issue thematically with a view to the possibilities for circulation in high-rise buildings.

Sandra Hofmeister

detail_d_4_2019_500

Creative Colour Plays

At times, architecture stands out because of its colours. In Marseille, the new high-rise by Jean Nouvel, La Marseillaise, for example, is a shimmering French tricolour. The office tower boasts a facade of reinforced concrete elements, hand-painted in shades of blue, white and red. The skyscraper stands 135 m high, a proud beacon that can be seen by ships entering the port city. The new House of Music in Innsbruck, enveloped in dark ceramic lamellas, sets a counterpoint to the pale plaster facades of the neighbouring historic buildings – a balancing act that architects Erich Strolz and Dietrich Untertrifaller approached with great care. Meanwhile, Jacques Ferrier transformed the central administration building of Rouen into a three-dimensional impressionist painting by means of coloured glass louvres mounted at different angles. The reflection of the facade’s different colours on the surface of the Seine amplify the effect.

For our April issue, Frank Kaltenbach has compiled these and other outstanding examples that bring together architecture and colour through a variety of concepts and materials. Rounding out the vivid palette in this issue is our technical feature by David Keist, which presents sophisticated colour technologies and their materials. Meanwhile, Anneke Bokern explores in her essay how the colour black is anchored in the building tradition by looking at various examples from different countries and epochs.

Sandra Hofmeister

%d0%bf%d1%8090_

В ПР#90 вы найдете:

   - 30 лучших российских общественных зданий 2017-2018 года, выбранных
международным жюри — Стефаном Боэри (Stefano Boeri Architetti), Дэвидом
Базульто (портал ArchDaily), Владимиром Плоткиным (ТПО "РЕЗЕРВ")
- 5 мифов о наследии Чемпионата мира по футболу
- идентичность в архитектуре локальная и авторская: право на выбор
- Советская архитектура: инструкция по применению
- Рассуждения автора "Вертикального леса" об устойчивом развитии
- что волнует архитекторов всего мира,- ресурсы и материалы будущих
городов
- фасадные технологии - разные ответы для разных задач
- как «провести» солнце под землю
- отечественный дизайн как альтернатива дорогим брендам
- «журнал в журнале» от Александра Острогорского: Воображаемые
сообщества и архитектурные формы - краткий дискурс.
- "Текст" - о роли программирования в проекте Центра Помпиду от
исследователя архитектуры Юэна Бренды

 

%d0%be%d0%b1%d0%bb%d0%be%d0%b6%d0%ba%d0%b0

В ПР#88-89 вы найдете:

  • 30 лучших российских общественных интерьеров 2017-2018 года, выбранных международным жюри — Кристосом Пассасом (Zaha Hadid Architects), Массимо Альвизи и Джунко Киримото (Alvisi Kirimoto), Антоном Надточим и Верой Бутко (ATRIUM) и Гарри Нуриевым (Crosby Studios)
  • 10 ответов на новый запрос на культуру «снизу»
  • что такое когнитивная архитектура и почему она так важна для школ и детских садов
  • в какой обстановке мечтают учиться студенты архитектурных вузов
  • чем для интерьера плохо слово «корпоративный»
  • почему все современные офисы должны быть HIP-HOP
  • что такое «эффективный» и «здоровый», когда мы говорим об офисных зданиях и рабочих пространствах
  • как навигация без лишних слов может объяснить необъяснимое, передать непередаваемое и монетизировать немонетизируемое
  • как, оставаясь в рамках российских реалий, норм, бюджетов и подходов к строительству образовательных учреждений, давать детям знания на конкурентном уровне
  • какие технологии помогают возводить здания, интерьеры которых становятся частью городского фасада
  • как «провести» солнце под землю
  • почему архитектурные проекты нуждаются в экспертной оценке на самой ранней стадии
  • «журнал в журнале» от Александра Острогорского: Новый Элемент Расселения — выставка, книга, дискуссии, память, исследование, надежды, возможность утопии.

 

1005011171

Book DescriptionDer Grundrissatlas Wohnungsbau ist das in den letzten 10 Jahren meistverkaufte Standardwerk unseres Programms. Nach wie vor ist er für eine breite Käuferschicht attraktiv, da sich seit Erscheinen der ersten Auflage die Ansprüche an den Grundriss und das damit verbundene gewünschte Wohngefühl wenig geändert haben. Verändert haben sich jedoch die Ansprüche an die Aktualität der Projektbeispiele und die grafische Präsentation des Werkes.

130519-ba_cover_small
Архитекторы Blank Architects провели исследование, чтобы выяснить, какие решения в
строительстве жилья будут важны для горожан через десятилетия. В книге сопоставлены
проектируемые в настоящее время экономичные жилые комплексы с современным образом
жизни их обитателей, а также определен вектор развития жилья будущего. Авторы рассмотрели
мировой и российский опыт жилищного строительства, изучили глобальные тенденции в
различных сферах. На основе результатов исследования сформирован манифест, в котором
архитекторы раскрывают собственное видение жилья будущего.
detail_d_3_2019_500

Places of Encounter

The digital revolution has hit research and education particularly hard. Why should students attend a lecture, when the corre-sponding script is available for download? Books are readily available online, and the latest research findings are often published on the internet before anywhere else. Nevertheless, there are many good reasons why institutes of higher learning and research need a strong spatial presence, and these should be reflected by compelling architectural concepts.

For our March issue on buildings for research and instruction, we have compiled a selection of university building projects that have recently been completed in places such as Cambridge, Kassel, Senegal and Peru. Most buildings that accommodate libraries, lecture halls, labs or large and complex programmes share one thing in particular: their architecture pointedly enhances common areas, providing their users with diverse opportunities for leisure and recreation. These can range from informal meeting spaces with comfortable seating, or indoor gyms for a quick game of handball during the lunch break, as found in the buildings of the new campus at Paris-Saclay. Shaded outdoor spaces or common areas flooded with natural light are also popular. The more convincing the spatial quality and benefits for the community, the sooner the architecture will be accepted. Some of the academic campuses are cleverly integrated into the surrounding historical district, as examined in our documentations of the Faculty of Radio and Television in Katowice and the Central European University (CEU) in Budapest.
As places of encounter, these institutions not only need good architecture but must also be met with a sense of open-mindedness and political support. How such issues are being handled in Hungary is explained in our article on the CEU.

Sandra Hofmeiste